Historien om Pendula AB

Sedan mitten av 90-talet

CykelBox Mölndals bro
Första designen skulle påminna om en järnvägsvagn. Placereringen skulle vara nära perrongen och få folk att kombinera tågresan med cykling. För kombiresenärer med cykel är Pendula idealisk.
I länder där tågbolagen äger stationerna erbjuds ofta låsbara bås, ibland gratis – för att det är lönsamt. Man lockar resenärer som vill cykla i båda ändar. Och man slipper anpassa vagnarna.
Men i Sverige har trafikerande bolag inte ansvaret för stationernas utrustning. Det är kommunernas uppgift.
Så Pendula AB gick i konkurs, inte så ovanligt med med ny idé + ny produkt.

Efter år 2000

CykelBox Mölndals bro
Garagen tillverkades i stället av andra firmor: BTS i Mockfjärd, Dala Cement i Björbo och Dalarnas Svetsteknik i Borlänge. Designlyft, nya underleverantörer och förbättringar gjorde garaget ständigt bättre och lättare att tillverka. Kunderna var nöjda liksom tillverkande bolag och inte minst användarna, cyklisterna.
Pendula AB återuppstod och tillverkningen förlades till Mockfjärds industriområde. Ordrar kom in utan marknadsföring och gav fyra anställda jobb. Säljare av gatumöbler hörde av sig och ville ha garaget i sitt utbud och t.o.m. överta tillverkningen. Men vi ville fortsätta själva och började också skissa på nya lösningar och modeller.

Sedan 2024 i samarbete med CykelBox

Mats och Per
... och nu kan Pendula bli uppkopplat...